Światowy Dzień Mózgu
Propozycje książek poświęconych temu zagadnieniu
Światowy Dzień Mózgu został powołany na pamiątkę założenia Światowej Federacji Neurologii w 1975 r. podczas Międzynarodowego Kongresu Neurologicznego w Brukseli. Celem wydarzenia jest jest zainteresowanie społeczeństwa zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem mózgu, zdrowiem psychicznym, prewencją chorób oraz leczeniem zaburzeń funkcjonowania mózgu
Eksperci przyznają, że nasz mózg warto trenować systematycznie podobnie jak nasze mięśnie. Jednym ze sposobów na trening mózgu jest nauka. Innym sposobem może być robienie nowych rzeczy, takich do których nie jesteśmy przyzwyczajeni np. udając się w nowe miejsce starajmy się nauczyć kilku zwrotów w lokalnym języku. Nasz mózg jest bardzo plastyczny, zmienia się oraz ma zdolność dostosowywania się. Możemy cały czas uczyć się nowych rzeczy oraz rozwijać swoje umiejętności.
Ważna dla naszego mózgu jest również aktywność fizyczna, która korzystnie wpływa na pamięć, zdolność jasnego myślenia czy umiejętność planowania.
Zestawienie najciekawszych książek popularnonaukowych wydanych w Mamanii i siostrzanym wydawnictwa Relacja.
Wielokrotnie nagradzana profesor neuronauk Sarah-Jayne Blakemore w swojej doskonale udokumentowanej książce wyjaśnia, co dzieje się w mózgu dojrzewających nastolatków.
Daniel J. Siegel, profesor psychiatrii i autor ceniony przez czytelników na całym świecie, na bazie swoich doświadczeń zawodowych stworzył pojęcie „psychowzroczności” do opisania innowacyjnej metody połączenia neurologii z praktyką psychoterapeutyczną.
Psychowzroczność jest formą skoncentrowanej uwagi, która umożliwia dostrzeżenie wewnętrznego sposobu funkcjonowania naszego umysłu. Jest jak siódmy zmysł, który pozwala nam zajrzeć w głąb siebie. W jaki sposób psychowzroczność przydaje się w codziennym funkcjonowaniu?
- pomaga nie wpaść w pułapki procesów mentalnych,
- umożliwia nazwanie i poskromienie trudnych uczuć,
- ułatwia przekształcanie wewnętrznych doświadczeń.
Psychowzroczność jest formą wiedzy, którą każdy może pogłębiać, bez względu na przeszłość. Wykorzystując m.in. historię konkretnych przypadków ze swojej praktyki klinicznej, autor demonstruje, jak stosować psychowzroczność do rozwiązywania wielu problemów psychologicznych i międzyludzkich, począwszy od zaburzeń o charakterze lękowym, a skończywszy na utrwalonych schematach zachowań.
Skąd wiemy, co czują inni ludzie, jakie są ich nadzieje, obawy, pragnienia, myśli i plany? Profesor Henry M. Wellman pokazuje, że wszyscy potrafimy czytać w umysłach innych osób. Co więcej, uczymy się tej niezwykłej sztuki niemal od narodzin!
Henry M. Wellman, psycholog i badacz rozwoju dziecka, w swojej błyskotliwej książce przybliża czytelnikom teorię umysłu, która potrafi wyjaśnić m.in.:
- jak rozwijamy nasze umiejętności życia w społeczeństwie,
- dlaczego niektórzy z nas zostają ateistami, a inni są religijni,
- jak to się dzieje, że jedni kochają horrory, a drudzy ich nie znoszą,
- oraz do czego przyda nam się ta wiedza, kiedy to roboty będą nas uczyć, leczyć i się nami opiekować.
Jeśli chcemy odnaleźć porządek i przewidywalność w z pozoru chaotycznych ludzkich interakcjach, a przede wszystkim lepiej zrozumieć siebie i innych – ta książka nam w tym pomoże.
Jednym z najistotniejszych naukowo udowodnionych czynników wpływających na przyszłość dziecka pod względem szczęścia, sukcesu akademickiego, umiejętności przywódczych i znaczących relacji jest to, czy przynajmniej jedna osoba dorosła w ich dzieciństwie konsekwentnie była przy nich.
Dziś, gdy tak dużą część naszej codzienności zajmują praca i cyfrowe rozrywki, gdy zdarza się, że rodzice mieszkają oddzielnie, czy gdy pojawia się nowy członek rodziny, BYCIE z dzieckiem może wydawać się dużym wyzwaniem. Ale, jak wyjaśniają autorzy, nie zajmuje dużo czasu, energii ani pieniędzy. Zamiast tego pokazywanie się oznacza oferowanie jakości obecności. Łatwo jest to zrobić, gdy zrozumiesz cztery podstawowe elementy zdrowego rozwoju dziecka.
Każde dziecko musi poczuć się:
- bezpiecznie,
- dostrzeżone,
- ukojone,
- pewnie.
Na podstawie najnowszych badań nad funkcjonowaniem mózgu i teorii więzi, autorzy „Potęgi obecności” dzielą się historiami, prostymi strategiami, ilustracjami i wskazówkami, jak skutecznie wprowadzić do rodzinnej codzienności powyższe cztery niezbędne elementy. W taki sposób, by były obecne we wszystkich wychowawczych sytuacjach – kiedy nasze dzieci walczą lub odnoszą sukcesy, kiedy je pocieszamy, dyscyplinujemy lub kłócimy się z nimi, i nawet gdy przepraszamy za czas, kiedy nie możemy z nimi być.
Rusz głową! Gimnastyka mózgu dla dzieci
Czy kiedykolwiek myślałeś o tym, że mózg ludzki rozwija się najbardziej intensywnie w pierwszych latach życia? Dzieci uwielbiają się uczyć i rozwijać swój umysł! W chwili narodzin są kłębkiem możliwości wypełnionym jeszcze nieznanymi umiejętnościami. A rodzic jest pierwszym nauczycielem swojego dziecka. Zadaniem dorosłego jest dostrzeżenie i rozpoznanie tego potencjału u dzieci oraz zrobienie wszystkiego, by mogły one rozwinąć swoje możliwości. Nie zawsze łatwo jest zdobyć wiedzę o tym, co pomoże naszemu dziecku w rozwoju. Ale pomoc w uczeniu się, inspirowanie do rozwijania umiejętności myślenia jest z pewnością ważną cegiełką.
W aktywnym dokonywaniu wyborów, które sprawią, że rozwiniemy się intelektualnie, nie chodzi o to, by zrobić z siebie samych i swoich dzieci małych Einsteinów czy postawić sobie za cel zdobycie Nagrody Nobla. Wcale nie. Chodzi o to, że zrobimy wszystko, co w naszej mocy, by nasze ciała i głowy funkcjonowały jak najlepiej, by rozwinęły się zgodnie z naszą naturą i potencjałem. Staniemy się wówczas pełnymi, świadomymi siebie ludźmi. Pragniemy, by nasze dzieci były ciepłe, kochane, szczere, dobre, pozytywne, odpowiednio przystosowane i radosne. Chcemy, by miały dobry charakter, by potrafiły otaczać innych ciepłem i troską, były moralne, empatyczne, rozwinęły szczerość i poczucie sprawiedliwości, żeby były hojne i oddane. Pomagając dziecku w odnalezieniu jego mocnych stron i własnych wartości, pomagamy mu stać się mądrym i harmonijnym dorosłym, który będzie wnosił do świata coś dobrego.
Rusz głową to inspirujący przewodnik po dziecięcym mózgu i kolejnych etapach jego rozwoju. Książka zawiera różnorodne ćwiczenia stymulujące poszczególne obszary mózgu, między innymi te, które odpowiadają za logiczne myślenie, analizowanie informacji, liczenie, czytanie, komunikowanie się, kreatywność. Autorka podaje także wskazówki dotyczące diety, ruchu, zabawek czy miejsca do pracy.
Książka jest kierowana do dzieci w wieku 5–11 lat i rodziców chcących rozpoznać indywidualny potencjał swojego dziecka i wspomóc jego dojrzewanie intelektualne.
(Opisy pochodzą ze stron Wydawców)